تحلیلی بر مقاله همراه با دانشمندان کوچکدر ابتدا باید بگویم که اولا نامی جالب بر این مقاله نامیده شده و کودکان در مرحله ابتدایی را به عنوان دانشمندانی در نظر گرفته که در همه چیز اطراف خود شک نموده و ثانیا هنوز قوه ابتکار و خلا قیت در انها به نوعی از بین نرفته است.
براستی دانشمند یعنی اینکه در کل پدیده ها و پیرامون خود به تحقیق و کنجکاوی پرداختن و تمام موانع و سدها را کنار زدن.
به نظر من چه در این مقاله و چه در هر موضوع درسی همه مقاطع،اگر ارائه مطالب درسی از خود فراگیران نشات گرفته و به نوعی ارائه درس توسط دانش اموز بصور گوناگون مثل کنفرانسهایتک نفری،گروهی،کارهای تحقیقی کوچک،خلاصه کردن کتابهای اضافه بر کتاب درسی مربوط به موضوع،بازدیدهای علمی کمک بگیریم.براستی که این فرایند بزرگ و خیلی مهم ساده تر از این خواهد بود که ما فکرش را میکنیم.
متاسفانه ما هر کاری را که مراحل گوناگون و زیاد وهمچنین پیچیدگی زیادی داشته باشد را به انها ارج می نهاده و سرمایه گذاری می کنیم.
در صورتی که در این مقاله می بینیم فرگیران در نقش یک دانشمند و محقق علوم زیستی
طبیعی در طبیعت سیر نموده ومعلم نقش راهنما و سازمان دهنده را دارد.
پس می بینیم مشخصه این مقاله اینکه موضوع درسی را از ساده به مشکل ارنج نموده و کل فعالیت را به قسمتهای کوچکی تقسیم تا برای همه قابل درک و فهم باشد.
فرق بین همراه بودن تا رهبر بودن در برنامه درسی زمین تا اسمان است.
در این مقاله می بینیم که یادگیری،انتخابی بوده یعنی بچه ها انچه را می خواهندیاد بگیرند،انتخاب می کنند.پس فعالیتهای درسی را بر اساس انگیزه،علائق و کنجکاوی انها پی
ریزی کنیم.
در این مقاله مشاهده که:
۱-تدوین موضوع درسی از اسان به مشکل یا ساده به پیچیده.
۲-رجوع به طبیعت به عنوان یک معلم،راهنما و مربی بزرگ چون همیشه و همه جا در دسترس بوده و با او انس گرفته و بزرگ شده است.
۳-استفاده از وسایل و امکانات اموزشی و کمک اموزشی که واقعا ملموس و بدست اوردن انها اسان است.
۴-استفاده از دو ذهن هوش احساسی و هوش ذهنی کودک بصورت متعادل.
۵-نظر خواهی و پرسش و پاسخ و پیوند دادن فعالیتهای قبلی با بعدی.
۶-برقراری ارتباط متقابل کلامی و غیر کلامی بسیار خوب به عنوان یک پدیده شناخته شده قرن