ما دانشجویان علوم تربیتی،تمرین دبیری و تربیت معلم در دانشگاه هایمان مطالب زیادی راپیرامون وسایل کمک اموزشی خوانده ایم و درسی را تحت این عنوان گذرانده ایم.
بر اساس بر رسی ها و مطالب انجام شده ای که حاصل ان را ما در مراکز اموزش عالی خوانده ایم نقش مواد و تجهیزات اموزشی را میتوان به شرح زیر مورد توجه قرار داد:
1-اینگونه مواد و وسایل اساس قابل لمسی را برای تفکر و ایجاد مفاهیم بوجود می اورد.
2-توجه و علاقه فراگیران را جلب می کند.
3-یادگیری را سریعتر،موثرترو پایدارتر می کنند.
۴-تجارب واقعی ،عینی و حقیقی را در اختیار فراگیران قرار می دهد.
۵-موقعیت هایی را در اختیار قرار می هند که کسب انها را از راههای دیگر امکان پذیر نیست.
این اطلاعات ما را بر ان میدارد که در موقع حضور در کلاس و انجام وظیفه مقدس معلمی و اموزش کودکان،نوجوانان از مواد کمک اموزشی برای تسهیل هر چه بیشتر کمک بگیریم.
اما اجرای چنین طرحی مشکلات فراوانی پیش رو دارد از جمله:
افزایش روز افزون مقدار افراد لازم التعلیم،کمبود معلمان اگاه و دلسوز،فقدان بودجه و امکانات کافی
به همین سبب ما در مدارس اثری از این وسایل اموزشی یا اصلا نمی بینیم و یا انقدر محدود و ناچیز است که نمی توان به ان پرداخت.
این جو عدم استفاده از تکنولوژی اموزشی انقدر وسیع و فراگیر وقوی است که حتی در مدارسی که برخی از این امکانات وجود دارد کسی به سراغ ان نمی رود.
ما باید کاری کنیم که امر اموزش فراگیران با سادگی و سرعت بیشتری صورت گیرد.